2015: Marie von Krogh
Oljeliv
Da jeg flyttet til Stavanger for nesten 20 år siden innså jeg hvor mange familier som innordner seg offshoreturnus som en naturlig del av livet. De snakker om to liv, av og på. Livet med timeplanene, mors og fars uker, vissheten om at vær og vind kan sette hverdagen på hodet. Redselen for å fjerne seg fra livet på land, å ikke bli regnet med.
Jeg har fulgt denne omstillingen mellom to liv, on- og offshore. Det har vært interessant å se hvordan man virker som menneske på en isolert og gjennomregulert arbeidsplass i havet. Vekslingen mellom hverdagen, med instrukser og sikkerhetsprosedyrer om bord, og den betingelsesløse friheten på land. Kontrastene mellom kjærlighetsforholdet til eget yrke og følelsen av å jobbe med noe stort og meningsfylt, og nasjonens rop om klimamål og nedbygging av oljebransjen. Det er historien om hvordan et yrke kan forme en schizofren livsstil. Men mest av alt hvem man er utover det som står i arbeidsinstruksen.Da jeg fikk Karina-stipendet var jeg i starten av opptaksperioden. Jeg hadde gjort mye research og brukt tid på å finne operatører som ville gi meg tilgang offshore og turnusarbeidere i forskjellige livsfaser som jeg kunne følge hjemme i friukene og på jobb. Å få et stipend med god faglig forankring var et pluss for å finansiere prosjektet videre. Prosjektet har hatt store reiseutgifter.
Oljeliv munnet ut i en stor utstilling på Norsk Oljemuseum i 2018, en bok og en reportasje i A-magasinet. Utstillingen fikk omtale i flere medier.
Marie von Krogh
(f. 1978) er frilansfotograf bosatt i Stavanger. Hun jobber jevnlig for oppdragsgivere som Stavanger Aftenblad, VG, Klassekampen og Dagens Næringsliv, samt med egeninitierte prosjekter og andre visningsflater.