2014: Line Ørnes Søndergaard

Hviletid

Hver natt legger tusenvis av mennesker seg til å sove langs Norges snirklete veier. Jeg banket på dørene og tilbrakte natten med de som sover aleine. I håp om å vise en annen side av den norske lastebilsjåføren. Den private. I denne lille lommen av tid, hvor de ikke kjører, men hviler. Hviletid peker frontlyktene på individene i en bransje i krise, og regelverket sjåførene må leve livene sine etter. 

Støtten fra Karina Jensens Minnefond betød at prosjektet fikk lov til å vokse ut av skoleoppgave-rammen det begynte i. Jeg fikk fristilt tid til å møte flere sjåfører, samt bygge en online fortelling av prosjektet. Dette bidro til at andre fond også gikk inn med støtte, og derfra rullet ballen. Prosjektet har vært utstilt på DOK-festivalen i Fredrikstad og på Norges Lastebileier-Forbund sitt landsmøte i Holmenkollen. Det ble publisert i DN-magasinet, samt presentert i flere internasjonale publikasjoner. Prosjektet vant en rekke priser i årene som fulgte, blant annet i Årets bilde, NPPA, POYI og CPOY. 

Seljestad, Odda. Mens mørket gjemmer lastebilen hans fra omgivelsene, røyker Hans Petter Nykaas dagens siste sigarett. Den eneste lyden igjen i den lille kahytten er den svake summingen fra varmeovnen som holder den norske vinternatten ute. Han sitt…

Seljestad, Odda. Mens mørket gjemmer lastebilen hans fra omgivelsene, røyker Hans Petter Nykaas dagens siste sigarett. Den eneste lyden igjen i den lille kahytten er den svake summingen fra varmeovnen som holder den norske vinternatten ute. Han sitter på sengen i stillhet, før han kryper under dyna.

Asuldtjønn, Arendal. Den norske lastebilsjåføren er under stort press når bransjen benytter utenlandske sjåfører på lavere lønninger til deres transport. Behovet for transporttjenester øker, men hvert år parkerer mange norske sjåfører bilene for god…

Asuldtjønn, Arendal. Den norske lastebilsjåføren er under stort press når bransjen benytter utenlandske sjåfører på lavere lønninger til deres transport. Behovet for transporttjenester øker, men hvert år parkerer mange norske sjåfører bilene for godt.

Meheia, Notodden. Atle Johannesen tjenestegjorde i Fremmedlegionen før han ble lastebilsjåfør på kontinentet. Han sover i lyset fra gatelyktene i busslommen der han har måtte stoppe denne kvelden. I overkøya ligger skiene klare, sånn i tilfelle anle…

Meheia, Notodden. Atle Johannesen tjenestegjorde i Fremmedlegionen før han ble lastebilsjåfør på kontinentet. Han sover i lyset fra gatelyktene i busslommen der han har måtte stoppe denne kvelden. I overkøya ligger skiene klare, sånn i tilfelle anledningen byr seg.

Råde, Østfold. I løpet av et år kjører norske lastebiler på norske veier en distanse som tilsvarer jorda rundt 126.000 ganger. Samme år transporterer de over 250 millioner tonn med last.

Råde, Østfold. I løpet av et år kjører norske lastebiler på norske veier en distanse som tilsvarer jorda rundt 126.000 ganger. Samme år transporterer de over 250 millioner tonn med last.

Busstasjonen, Bergen. 204 centimeter mann sitter i en liten kahytt under en bro. Med nederlandske tulipaner i lasten og regndråper trommende på taket, planlegger Jan Egil Jamtfall motorsykkelturer for sine neste fridager.

Busstasjonen, Bergen. 204 centimeter mann sitter i en liten kahytt under en bro. Med nederlandske tulipaner i lasten og regndråper trommende på taket, planlegger Jan Egil Jamtfall motorsykkelturer for sine neste fridager.

Friartun, Oppland. Det var aldri en diskusjon hvorvidt Dag Jensen skulle bli lastebilsjåfør. Faren hans kjørte, hans tre eldre brødre kjørte. Det fantes ikke annet arbeid. –  I gamle dager hadde denne jobben en viss status. Men nå...nei.

Friartun, Oppland. Det var aldri en diskusjon hvorvidt Dag Jensen skulle bli lastebilsjåfør. Faren hans kjørte, hans tre eldre brødre kjørte. Det fantes ikke annet arbeid. –  I gamle dager hadde denne jobben en viss status. Men nå...nei.

Notodden, Telemark. På Norges 385.000 kvadratkilometer finnes det bare 15 sikrede hvileplasser. Sovende aleine langs øde veier er sjåfører et lett mål for ran og annen kriminalitet. Fire av ti sjåfører har opplevd lovbrudd når de hviler på disse usi…

Notodden, Telemark. På Norges 385.000 kvadratkilometer finnes det bare 15 sikrede hvileplasser. Sovende aleine langs øde veier er sjåfører et lett mål for ran og annen kriminalitet. Fire av ti sjåfører har opplevd lovbrudd når de hviler på disse usikrede stedene.

Bømlo, Hordaland. Så fort Einar Egge parkerer utenfor huset sitt, ønsker han å dra avsted igjen. – Jeg tror på å leve livet med en stor frontrute, og et lite bakspeil. Se mest framover, men kast et lite blikk bakover fra tid til annen. Men hvis du s…

Bømlo, Hordaland. Så fort Einar Egge parkerer utenfor huset sitt, ønsker han å dra avsted igjen. – Jeg tror på å leve livet med en stor frontrute, og et lite bakspeil. Se mest framover, men kast et lite blikk bakover fra tid til annen. Men hvis du ser for lenge i det bakspeilet, kan du ende opp med å krasje i framtida di.

Ølen, Rogaland. Da Joakim Lauby sluttet å kjøre kjølebil fikk han ikke sove lenger. Han savnet summingen fra maskineriet, så han forsøkte å finne kjølebiler han kunne parkere ved siden av. Sånn er det med denne jobben. Du og bilen blir til én.

Ølen, Rogaland. Da Joakim Lauby sluttet å kjøre kjølebil fikk han ikke sove lenger. Han savnet summingen fra maskineriet, så han forsøkte å finne kjølebiler han kunne parkere ved siden av. Sånn er det med denne jobben. Du og bilen blir til én.

Haukelifjell, Telemark. Den norske topografien og klimaet krever annerledes kunnskap og utstyr enn mesteparten av Europa. Dette resulterer ofte i dyrekjøpte erfaringer for mange utenlandske sjåfører som hyres inn til å kjøre utenlandsregistrerte kjø…

Haukelifjell, Telemark. Den norske topografien og klimaet krever annerledes kunnskap og utstyr enn mesteparten av Europa. Dette resulterer ofte i dyrekjøpte erfaringer for mange utenlandske sjåfører som hyres inn til å kjøre utenlandsregistrerte kjøretøy på norske vinterveier.

 
 

Line Ørnes Søndergaard

(f. 1986) er dokumentarfotograf bosatt i Oslo. Hun har bakgrunn fra dokumentarfilm og tv, og har studert fotojournalistikk ved Oslomet. Ved siden av egne, langvarige prosjekter jobber hun også redaksjonelt som frilanser for aviser og magasiner, samt underviser. Arbeidene hennes har vunnet en rekke priser og blitt publisert nasjonalt og internasjonalt.

Linesondergaard.com

Hviletid.no

@lineornes

line_sondergaard-crop.jpg
 

 

Previous
Previous

Marie von Krogh

Next
Next

Jo Straube